Proponujemy przyjęcie do kategorii c1-c5 następujących grup środków trwałych z Klasyfikacji Środków Trwałych:
c1 = grupa 1 i 2;
c2 = grupy 3-6;
c3 = grupa 7;
c4 = grupa 8.
W takim przypadku prosimy zaznaczyć 1 (TAK) w kolumnie Najem /dzierżawa/leasing dla wszystkich środków trwałych użyczonych przez uniwersytet i w miarę możliwości wypełnić kolumny "Wartość początkowa śr trwałego", "Rok zakupu śr trwałego" i "Roczny koszt utrzymania środka trwałego".
Prosimy podawać wartość początkową takiego środka trwałego - nie należy podawać wartości rynkowej podobnego środka trwałego. AOTMiT dolicza później do kosztów amortyzację odtworzeniową w takich przypadkach.
W takim przypadku prosimy zaznaczyć 1 (TAK) w kolumnie "Najem /dzierżawa/leasing" dla wszystkich środków trwałych użyczonych przez uniwersytet i w miarę możliwości wypełnić kolumny "Wartość początkowa śr trwałego", "Rok zakupu śr trwałego" i "Roczny koszt utrzymania środka trwałego".
Jeśli zostaną poniesione koszty amortyzacji za grudzień, to prosimy wykazać ten środek trwały z wpisaną liczbą miesięcy funkcjonowania jako 1. Jeśli koszty amortyzacji będą naliczane od stycznia, to taki środek trwały zostanie wykazany w pliku FK i Tab3 za następny rok.
Amortyzację środka trwałego zakupionego w grudniu prosimy ująć zgodnie z przyjętą w jednostce polityką rachunkowości; najczęściej jednostki korzystają z ustaw podatkowych i amortyzację ŚT ujmują w kosztach w miesiącu następnym po oddaniu ŚT do użytkowania; jednostki mogą także skorzystać z zapisów ustawy o rachunkowości (art. 32) i amortyzację ŚT rozpoczynać nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, czyli oddane w grudniu (nie! zakupione), już w grudniu są amortyzowane.
Jednakże należy zauważyć, że w Rozporządzeniu dot standardu rachunku kosztów jest mowa o amortyzacji ekonomicznej, czyli amortyzacji obliczonej od wartości odtworzeniowej. Standard skłania się zatem do ujęcia amortyzacji wg prawa bilansowego, czyli ustalania amortyzacji na okres faktycznego okresu użyteczności.
Taki środek trwały powinien być wykazany w OPKu, do którego jest księgowo przypisany, np. jeśli przypisany jest do Pracowni USG, to w Tab3 powinien być wykazany w OPKu Pracownia USG, nawet jeśli faktycznie wykorzystywany jest przez inne oddziały (koszty księgowane są w pracowni).
Jeśli zaś przypisany jest do kilku OPKów => wyjaśnienie jak wyżej.
Jeśli środek trwały księgowo przypisany jest do kilku oddziałów, to w Tab3 powinien być wykazany w każdym OPKu z właściwą częścią amortyzacji i/lub kosztów utrzymania przypadających na ten OPK oraz z wpisem w kolumnie 'Ilość sztuk środków trwałych i WNiP' w odpowiedniej części np. 0,25 (jeśli środek trwały przypisany jest do 4 oddziałów) lub w przypadku budynków w części wynikającej z udziału powierzchni danego OPK w całym budynku. Dodatkowo w takim przypadku prosimy o wpisanie w każdym OPKu pełnej wartości środka trwałego w kolumnie 'Wartość początkowa środka trwałego i WNiP'.
Prosimy o wykazanie kosztów amortyzacji wszystkich środków trwałych w Tab3, natomiast w przypadku kosztów utrzymania, prosimy o wykazanie ich w miarę możliwości (przykładowo szczególnie przy środkach trwałych generujących wysokie koszty utrzymania). W przypadku środków trwałych leasingowanych/dzierżawionych, kiedy nie są ponoszone koszty amortyzacji, koszty utrzymania muszą być wypełnione.
Istnieje możliwość przedstawienia w TAB3 wyposażenia oraz środków trwałych niskocennych. W takim przypadku należy wprowadzić kategorię środków trwałych c6. Opcjonalnie możliwe jest przedstawienie ich w jednym wierszu TAB3, bez konieczności wymieniania wszystkich takich środków - w takim przypadku należy wpisać "Środki trwałe niskocenne/wyposażenie" do kolumny "Nazwa środka trwałego" oraz wypełnić łączne koszty dla całej grupy w poszczególnych kolumnach. W zakładce FK_OPK koszt środków trwałych kategorii c6, prosimy podawać w pozycji "Pozostałe koszty".
Jeśli środek trwały zamortyzował się w trakcie roku, powiedzmy w kwietniu, prosimy zaznaczyć 1 (TAK) w kolumnie Zamortyzowany oraz jeśli ten środek trwały będzie w dalszym ciągu wykorzystywany (nie zostanie zlikwidowany), to prosimy wpisać 12 do kolumny Liczba miesięcy funkcjonowania środka trwałego i podać koszt amortyzacji za 4 miesiące, zaś koszty utrzymania roczne.
Jeśli środek trwały zostanie skasowany w trakcie roku, prosimy wykazać właściwą liczbę miesięcy funkcjonowania tego środka trwałego (np. 3 miesiące, jeśli funkcjonował od I do III) oraz odpowiednią wartość amortyzacji i kosztów utrzymania za te miesiące.
Jeśli w budynku znajduje się kilka oddziałów, to w Tab3 budynek powinien być wykazany w każdym OPKu z właściwą częścią w kolumnie „ILOŚĆ SZTUK ŚRODKÓW TRWAŁYCH I WNIP” wynikającą z powierzchni danego oddziału, np. 0,12 jeśli powierzchnia oddziału stanowi 0,12 (12%) powierzchni całkowitej budynku. Dodatkowo w każdym OPKu należy podać pełną wartość budynku w kolumnie „WARTOŚĆ POCZĄTKOWA ŚRODKA TRWAŁEGO I WNIP”.